اپل اشتراک درون برنامهای را برای اپل پادکست معرفی کرد
یک تغییر مهم در تجارت اپل پادکست در حال رخ دادن است و آن اجرایی شدن اشتراکهای درون برنامهای برای سرویس پادکست است. افرادی که میخواهند محتوای بدون تبلیغات و جایزه را گوش کنند میتوانند در سرویس اپل پادکست مشترک شوند که ماه آینده در ۱۷۰ کشور عرضه میشود.
شرکای اولیه شامل صنایع QCODE ، Pushkin و NPR هستند. به نظر میرسد که تولید کنندگان محتوا برای ارائه اشتراک باید سالانه ۲۰ دلار به اپل بپردازند و اپل ۳۰ درصد از درآمد سال اول و ۱۵ درصد از درآمد سالهای بعد را به عنوان کارمزد برمیدارد. البته باید در نظر بگیرید که اگر مثلا فردی فقط یک سال مشترک پادکست بشود، کارمزد سی درصدی شامل تولید کنندگان پادکست خواهد شد اما اگر فردی بیشتر از یک سال به صورت مداوم مشترک باشد، کارمزدی که تولید کنندگان به اپل پرداخت خواهند کرد به ۱۵ درصد میرسد.
همچنین افراد تولید کننده پادکست یا همان پادکسترها، باید پادکستهای خودشان را از طریق پنل اپل آپلود کنند و دیگر نمیتوانند این پادکستهای پولی را به کمک فید RSS به اپلیکیشن اپل پادکست اضافه کنند. از آنجایی که این محتواهای اشتراکی تماما از کانال اپل منتشر میشوند، دادههای دقیقی مثل اینکه چه افرادی مشترک پادکست شدهاند یا ایمیل آنها چیست نیز در اختیار پادکسترها قرار نمیگیرد.
این اپلیکیشن با طراحی مجدد کانالها به افراد کمک میکند تا محتوای مورد علاقه خود را به راحتی پیدا کنند. این کانالها از آثار هنری، عناوین و توضیحات منحصر به فرد پادکستهای اپل برخوردار خواهند بود. همچنین این امکان وجود دارد که برخی کانالهایی که پادکستهای اشتراکی میگذارند، گاهی چند اپیزود رایگان را هم منتشر کنند.
Luminary، یک اپلیکیشن پادکست اشتراکی که در سال ۲۰۱۹ راهاندازی شد، به عنوان اولین شریک اپل پادکست در این زمینه معرفی شد. این شرکت امروز گفته که کاربران میتوانند در اپلیکیشن اپل پادکست به نمایشهای Luminary دسترسی داشته باشند و علاوه بر این از خود برنامه Luminary نیز این محتواها در دسترس است. به نظر میرسد چنین پیشنهادی را برنامه The Athletic نیز ارائه داده است.

از دیگر ویژگیهای جدید میتوان به دکمه Smart Play اشاره کرد که به شنوندگان اجازه میدهد نمایشهای اپیزودی را از جدیدترین اپیزود گوش کنند و نمایشهای سریالی را از اولین قسمت آنها پخش کنند. شنوندگان همچنین میتوانند هر قسمت را به صورت جداگانه دانلود کنند تا بعدها به صورت آفلاین به آنها گوش کنند.
به طور کلی اپل ظاهرا علاقه بیشتری به سازندگانی دارد که از پلتفرم اپل برای رسیدن به شنوندگان استفاده میکنند. مردم تصور میکردند که اپل بیشتر محتوای خودش همچون کتابها و اپل تیوی پلاس را تبلیغ کند و کاربران را مجاب کند تا از سرویسهای این شرکت بهره ببرند. اکنون اپل این فرصت را بدست آورده تا بدون سرمایه گذاری روی برنامه اپل پادکست و به کمک تولید کنندگان محتوا به راحتی بتواند درآمد کسب کند. این کار میتواند به اپل کمک کند تا با پلتفرمهایی همچون Patreon که طرفداران زیادی دارد، رقابت کند. Patreon تنها ۱۲ درصد از اشتراک خود را به عنوان کارمزد دریافت میکند، بنابراین به نظر میرسد که پادکستهای موفق برنامههای خود را به طور انحصاری دنبال کنند و چندان علاقهای به اپل پادکست نشان ندهند.
سالهاست که مردم به پادکستهای موجود در اپلیکیشن اپل پادکست گوش میدهند که بخشی از آن به دلیل نصب این برنامه به طور پیش فرض روی تمام سیستمعاملهای اپل اتفاق افتاده است. یعنی تا زمانی که اسپاتیفای در سال ۲۰۱۹ به صورت جدی وارد این بازار شد. از آن زمان این شرکت به دنبال سهمی از بازار اپل بود که با معاملات با شرکتهای تولید پادکست و پادکسترها، در این زمینه خود را تقویت کرد و به نظر میرسد این استراتژی خوب از آب درآمده است. ماه گذشته eMarketer گزارش داد که امسال ۲۸.۲ میلیون نفر به سرویس پادکست اسپاتیفای گوش دادهاند که در مقابل ۲۸ میلیون شنونده پادکستهای اپل، نشان از برتری کوچکی دارد. سال گذشته هم Voxnest گزارش داده بود که اسپاتیفای با پادکستهای خود در حال پیشی گرفتن از اپل است و باید دید این رقابت به نفع چه کسی تمام میشود.
اسپاتیفای ابراز علاقه کرده که به درآمدزایی سازندگان نیز کمک کند، بنابراین در نهایت میتواند برای محتوای انحصاری سازندگان با اپل رقابتی تمام عیار را ترتیب دهد. در غیر اینصورت پادکسترها مجبورند اشتراک خود را در برنامههای مختلف مدیریت کنند.